Hungersspelen

Solen strålar och vi har suttit i bersån. Kaffe och tårta blev det – som av en händelse. Som av en händelse därför att grannens dotter hade namnsdag i veckan. Ett löfte är ett löfte och när någon uppfyller ett uppdrag. Då bakar jag tårta. Förra gången var det smörgåstårta. Första maj och Göran Persson talade i Folkets Hus – här i Hälleforsnäs.

Men dagen har också inneburit inköp. Jag älskar böcker och det finns inte en dag när en bok läses. Nu ska jag ge mig på experimentet att läsa ”Hungerspelen”. För de andra böckerna som jag var på jakt efter var slut. Till detta kommer att jag läst AEA:s nya rapport om arbetslöshet. Det är förfärande. Kanske är det just därför som jag idag valde ut en bok. En bok som jag normalt sett inte läser.

För hat och ondska vill jag inte ha i mitt liv. Det har varit tillräckligt med sådant. Därför är det viktigt för mig att vi fyller vår värld med en vision om ett samhälle som leder till något vi alla kan vara stolta över. Inte en värld som lämnar stickor i själen, föder misstro och ett beteende som innebär att vi behandlar andra med respektlöshet.

Läs mer: Staffan Lindström om tvivel och Peter Johansson och Martin Moberg om skolvalet

Mer hittar du på NetRootsIntressantSAPPolitometernÖppna kriskommissionenBloggar.seNyligen



Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 115 andra följare