På väg mot Visby

Tänk – här sitter jag. På väg mot Gotland för att diskutera, debattera och inte minst få möjligheten att lyssna på alla olika former av politiska inslag. Båten går mot Visby och för första gången i mitt liv Almedalsveckan och hamnplan 5.

Det är en dröm som går i uppfyllelse. Förväntningarna är redan infriade och nu funderar jag – hur hamnade jag här? Här just nu?

En resa börjar alltid med ett steg. Ett steg i en riktning och en vilja. En vilja som grundar sig på ett samhällsengagemang. Jämlikhet, rättvisa och en god moral som främjar tillväxt.

Det är anledningen till att jag sitter här. En kurs i statskunskap för ett par år sedan – nå kanske alldeles för sent. En plötslig insikt. En sådan där insikt som fick tårarna att trilla ner.

I boken Nextopia – som jag läser – skriver Micael Dahlén en skräckhistoria. Den går under rubriken ”Kill – your darlings”. Kort och gott går den ut på att allt det som vi själva inte känner att vi har kontroll över, tar vi helt enkelt och förstör.

Är det inte dags att ändra på vårt sätt att tänka?

Är integrationen i Södertälje misslyckat? Eller är det bara vår föreställning? Tänker mycket på vad Hans Rosensköld sagt. Vi är analfabeter när det gäller att förstå hur den nya världen ser ut.

Det väcker frågor. Hur kommer det sig att vi är så duktiga på att dölja det som inte är bra genom att ta död på det som inspirerar till stordåd? John Lennon, Julius Cesar, Ghandi, Moder Theresa – alla har de varit utsatta.

Frågan är vad vilket ansvar den borgerliga regeringen tar för den nya generationen. Den generationen som kommer att växa upp med förväntningar och ett stort behov av kontroll.

Men, så tittar jag mig omkring på båten och får hopp. Här är ett lag av killar och tjejer som firar sitt sommarlov. Kollo. Det pratas och skrattas precis som det alltid har gjorts. På väg till Visby och en vecka i demokratins tid.



Lämna en kommentar