Tillit och förtroende

Här sitter jag nu. I ett hus som en vänlig familj lånat ut till oss som nu ska blogga. Allt är gjort med en sådan omtanke. På bordet ligger programmet och jag funderar – vad ska jag gå på?

Är alla dessa val ett hinder – eller kommer jag att hamna i landet där jag känner mig helt misslyckad. Tänk bara när du går in en butik och ska handla schampo. Hur många märken kan du välja mellan och är det verkligen det bästa valet som du gör?

Eller för den delen, du kanske väljer att köpa schampot på nätet och plötsligt har den globala handeln fått en helt ny dimension. Slår jag in ordet är det 126 000 000 träffar på ordet, ungefär 14 000 000 bilder och sajter med massor av pris-, kvalitets- och modejämförelser.

Blir vi lyckligare av att ha så många val? Har vi överhuvudtaget tid att välja? Eller orken att sätta oss in i alla detaljerna? Inte jag iallafall. Det blir i bästa fall det schampot som gubben köpt eller hårfrissan eller mamma rekommenderat. Gärna ekologiskt. Fast är det så bra egentligen?

Det är ungefär som när elbolagen försöker sälja grön el. Bara det borde leda till eftertanke. Det finns inget som heter grön el. Det finns den elen som produceras och slussas ut genom nätet.

I min förvirring över alla möjligheter som finns. Vill jag på det här sättet – tacka familjen som lånat ut sitt hus och den tillit som de visat för dem okända människor. Eller mannen som visade mig vägen och som imorgon ska åka med sin flickvän upp till Fårö. Det är en kanonfin tur och jag tror att de kommer att ha en lika fin resa som jag själv hade för sisådär en hundra år sedan.

Tänk vilket smultronställe Gotland är.

 

Kommentera

