De ”bidde” bara en tumetott

Visby andades av förväntan. Det var ett helt hav av människor som väntade på Reinfeldt. Vissa av oss med trötta ben. Ändå – jag hade en förväntan. Ett tal från vår statsminister. Ett tal om vår framtid.

Jag håller helt med Martins inlägg. Reinfeldts tal innehöll inget nytt. Gammal skåpmat utan några som helst visioner om framtiden. Jag hade verkligen hoppats på att Nya moderaterna skulle presentera något annat än att vi alla snart är pensionärer.

Vad var det för nytt i detta?

Makthavarna ger Reinfeldt ett högt betyg. Man menar att talet var ett ”brandtal för demokrati”. Du kanske tyckte att talet var visionärt? Men min fråga blir är det visionärt att berätta att vi inom kort är fler pensionärer i världen än någonsin? Eller är det visionärt att antyda att min pension – när jag väl går i pension – sannolikt inte kommer att finnas?

För i talet fanns ett inbakat budskap om höjd pensionsålder. Att vi alla måste bidra och ta ett ansvar för vår egen framtid. Gärna genom att starta eget i 70-års åldern. Hur många klarar det i USA? Är det inte snarare så som pastor Jesse Jackson sa idag, fler saknar allmän sjukvård. Hur många pensionärer startar eget?

Världen må bestå av 2 miljarder pensionärer men världen består också av ungdomar. Var fanns de i moderaternas framtid? När får vi reda på vad de tycker om ungdomarna?

 

Läs också vad andra tycker:

Jesper Svenssons inlägg. Min fråga är finns det en spricka i alliansen?

Ulf Bjereld som ställer samma fråga

Aftonbladets retorikanalys ger delvis en annan bild



Kommentera

