Hur ställer sig regeringen till civilt kurage?

Mitt huvud är fullt. Dagen började med en presskonferens som handlade om att alltfler blir fast i bidrag och färre får jobb. Den rapporten gav konstigt nog hopp. Socialdemokraterna levererade enligt min meing, en rapport med tre konstruktiva humanistiska förslag.

Min dag slutade inte med Sjöbergs historia.  Det var en historia som berörde. Inte – självklart som en egen historia – utan som en del av de historier jag fått tagit del av. Sjöberg, visar på ett enormt socialt kurage. Fler borde göra som Sjöberg. Satsta och prenumerera på framtiden. Inte minst att ha modet och stå upp. Det vi kan kalla för civilt kurage.

Mig, fyllde han med hopp. Men, hur är det med mig? Hade jag modet att ge honom en kram? Nej. Hade jag modet att ge honom en eloge? Ja. Men, någon annan han före. Därför, Sjöberg, jag hoppas att du får ett pris för din bok och att fler föreningar tar kontakt med dig för utbildning i ämnet. Av mig får du en stor stor kram för ditt visionsinriktade och konstruktiva arbete. En stor och innerlig kram från mig till dig – här kommer den – åter igen digitalt.

Nå, min dag slutade med dagens talare, Björklund och en längtan.

Men, det var ett folkpartiskt ideologiskt tal. Däremot undrade flera, lider folkpartiet brist på civilt kurage.

Starka individer säger, Björklund. Patrik Sjöberg, menar att vi alltför ofta gör offer till offer. Därför undrar jag – vadå starka individer? Om alla, som Patrik Sjöberg, beskriver det – gör offret till ett offer. Vem vågar då stå upp och säga hur det är?

Men, trots det vill jag ge en eloge till Björklund för att han erkänner att barnfattigdomen är här. Däremot förstår jag inte, hans sätt att försöka koppla ihop främlingsfientlighet med Sociala demokrater? Björklund, borde känna sin historia.

Fast det är sant, framtiden är här. Och den är inte som förr.  Den enda frågan jag här är, var är folkpartiet? Folkpartiet var en gång förespråkare för lärarna. Hur uppfattar lärareleverna den utbildningspolitik som nu bedrivs?

Patrik Sjöberg tillsammans med den socialdemokratiska rapporten inger hopp. Björklund, ger också ett hopp. Han erkänner att barnfattigdomen finns. Något säger mig också att han brinner för frågan. Min slutfråga för dagen blir; är den politiken som Alliansen bedriver tillräckligt hållbar? Eller är det en bara en helt vanlig allians-bubbla?

Läs mer:

SVD

 

DN

Bloggat:

http://hogbergstankar.blogspot.com/

http://sebastianstankar.blogspot.com/

http://martinmobergsblogg.blogspot.com/



Kommentera

