Saker en socialdemokrat aldrig glömmer bort

Ådalen 31 var en av de händelser som vi alla behöver fundera över. Fem personer sköts ihjäl av militär som stod under polismans befäl. Lönesänkningarna var upphovet till konflikten. Förväntningarna på resultat hos båda parterna – orsaken till en tragedi. Låt det inte hända igen. Låt oss komma ihåg – samtal är den bästa metoden.

Med det menar jag inte att vi inte har rätt att utrycka oss. Med det menar jag bara att samtalet är den viktigaste grundstenen för att öka förståelsen för hur olika vi är. Du är inte jag och jag är inte du. Men – om du och jag kommer tillsammans och förstår varandra – då är vi oändliga. Det var först när samtalen inleddes som förlåtelsen började.

Besök gärna kyrkogården vid Gudmundrå kyrka och läs inskriptionen:

Här vilar

en svensk arbetare

stupad i fredstid

vapenlös värnlös

arkebuserad

av okända kulor

Brottet var hunger

Glöm honom aldrig”

Glöm aldrig att vi behöver varandra. Bara tillsammans kan vi bygga den värld vi behöver.

Läs mer:

Ögonvittnet

Birger Normans bok Ådalen 31

och lite längre ner på sidan  – musik:

Ådalen 1931

Kommentera

