Grekland, USA, Italien – vad händer?

I Grekland har korruption och politiska beslut försatt landet i en svår kris. Den politiska ledningen är ifrågasatt och svåra beslut väntar. I USA, pågår ett samtal hur budgetunderskottet ska hanteras. Det är oklart vad som kommer att hända. Italien, hamnade idag på samma lista. Och plötsligt blev den Europiska skuldbördan ett samtal över hela världen.

Ett av problemen är att någon politisk enighet ännu inte nåtts. Hur ska kriser av den här sorten lösas och vilka ska villkoren vara? DN har i en artikel hänvisat till att en möjlig väg skulle vara att sänka räntan. Men, den vägen tror jag inte är möjlig. Inte möjlig därför att det skulle vara som att sälja en vara till ett lägre pris än vad du har köpt det för.

Det skulle också kunna vara en diskussion om etik och incitament. Dvs att inte låta andra betala för de egna landets välfärdslösningar. På så sätt är Euron bra. Den tvingar politiker att sätta sig ner och ta ”rundabordsdialogen”. Samtidigt ökar USA trycket genom att visa vägen. Därför är det viktigt att tänka kallt. Förnuftigt och så där härligt svenskt lagom.

Kanske det finns en svensk lösning? Imorse när jag hunden, husse och jag var ute på morgonens joggrunda, funderade jag, varför inte ta individbaserade lösningar och prova dem nationellt?

Skulle en lösning vara att inte sänka räntan – utan tvärtom höja den? Detta för att skapa en grund för incitament. Kanske till och med incitament baserat på någon form av trappa kopplad till räntan. När villkoren incitamentet är uppfyllt, sänks räntan i etapper? Kanske en modell som liknar skuldsaneringen för privata? Alla dessa tankar förkastades.

Återköp skulle kunna vara en väg och kanske det snarare är en fråga om att fokusera på att ha tillit till att människorna i Grekland, Italien, Spanien och Portugal kan. Kanske om jag vore investerare att jag skulle ta risken att bidra till att trygga systemet?

I vilket fall som helst, konstaterar jag att här är ett tvärvetenskapligt projekt. Varför inte en ekonom, statsvetare och psykolog som forskar om olika modeller och metoder för att komma överens när krisen är uppenbar?

Nu ska jag ut och plocka svamp – och känner stor tilltro till att våra ytterst ansvariga i EU hittar ett sätt att se till att ”himlen inte faller på mitt huvud”.

Eller som skribenten skriver:

Have you ever done something ”just in case”? As you read through the tales below you’ll see how easy it is to panic and go along with the crowd …just in case.

Henny Penny

Henny Penny skyddar sig mot att himlen faller ner

Media; DN, DN1, SVD,Ab

Bloggat: Greklands kris orsak och verkan

Läs mer:

Yahoo finans

När rom brinner – en sammanfattning från Societe General (via ZeroHedge)

Intressant; greklands kris

 


3 kommentarer on “Grekland, USA, Italien – vad händer?”

  1. Stefan skriver:

    USA verkar lösa sina problem med en bakdörr, om Mitch McConnell i senaten får som han vill. Då kan de lyfta skuldtaket med 2.4 triljoner USD fram tills nästa val i tre steg. Med andra ord så gör de som de brukar göra, skjuter problemen framför sig. Undrar hur värderingsinstituten då gör ? Får USA behålla Aaa värderingen av den amerikanska statens finanser ? De borde ha skräpstatus nu.

  2. […] jag får önska, är min önskan liten. Jag önskar hopp och inte att himlen faller ned över min himmel . Den handlar om att ni faktiskt börjar komma överens. Det handlar inte längre om vem som har […]


Kommentera

