Amerikanska väljare tror på Obama

Att ha sina väljares stöd är viktigt. Särskilt när ett land befinner sig i en ekonomisk kris. Quinnipiac University National har genomfört en undersökning. I den undersökningen konstateras att väljarna har ett fortsatt förtroende för Obamas ekonomiska politik. Däremot är de inte nöjda med hans sätt att hantera situationen.

Väljarna menar istället att det den som bär skuld till den nuvarande krisen är George W. Bush. Som följd litar de hellre på demokraternas regeringsduglighet snarare än republikanernas.

Det mest intressanta med undersökningen, är att en majoritet av väljarna rekommenderar att en överenskommelse som syftar till att höja statsskuden också inkluderar en skatteökning som ska syfta till att förstärka den sociala infrastrukturen. Amerikanarna ser hellre satsningar på fler arbetstillfällen snarare än dra ner i statsbudgeten.

När jag läser detta – så undrar jag – är detta en global trend? Gäller det oss alla? Greker, Italienare, Belgare, Spanjorer och ja – vad vet jag – är det som Persson sagt till DI idag- dags för en federation? Här ligger Persson och jag långt från varandra. Jag vill inte att EU får beskattningsrätt av den enkla anledningen att jag vill ha någon att ställa till ansvar.

I vilket fall, fyller den amerikanska undersökningen mig med hopp. Dels för att demokraterna kan använda undersökningen som argument och dels för att republikanerna kanske inser vikten av att ta sitt ansvar. För som sagt, det som händer på andra sidan atlanten, kommer säkert att påverka hur Europa hanterar sin situation.

Läs mer; Undersökningen, DI

 



Kommentera

