Expedition framåt – vad kräver det?

Boken ”Mina drömmars stad” får mig att se 1800-tals staden Stockholm. Den är fylld med prostitution, alkoholism, trånga och skitiga gator fyllda av utarbetade människor. Men staden är inte bara en ful plats, där finns vackra saker och drömmar. Så frågan är vad är min dröm? Hur ser expedition framåt ut för socialdemokratin?

För mig handlar expeditionen om att våga föra ett samtal. Det är tystnaden som jag är mest skrämd över. Att jag idag upplever det som att vi alla måste tänka lika. Det föder inte framgång eller skapar ett gemensamt sammanhang. Det är därför som det är så viktigt att föra ett samtal om vart vi vill och hur vi kan tillsammans bygga ett uthålligt samhälle. Jag inspireras av Sebastians berättelse om plåtslagarlunch och ryser med välbehag.

Vår styrka ligger i det som är våra olikheter. När vi möts över utbildningsbakgrund, bostadsförhållanden, uppväxtvillkor, sexualitet, etnicitet eller vad det nu än må vara, där hittar vi oftast gemensamt våra starka sidor. Vi använder våra individuella utgångspunkter och med den gemensamma ideologiska syn vi har så kan vi skapa en politik som också förstås på motsvarande gränsöverskridande sätt bland folk i allmänhet. Den moderna Socialdemokratin handlar inte om arbetaren, den handlar om arbetare/företagare på samhällets alla nivåer.

Yes! Precis så är det för mig. Det är också en fråga om ett ständigt samtalsflöde – en konversation – där vi genom att tycka olika kommer framåt. Att ha förtroende för varandra och acceptera varandras olikheter i samtalet är enligt mig den högsta formen av motivation.

Westerholm skriver på samma tema;

Poliser, sjuksköterskor, sociologer, bibliotikarier, lärare, civilingenjörer, trafikledare, larmoperatörer, servicetekniker – alla de som får samhället att rulla framåt. Alla behövs. Alla kompetenser behövs även i politiken i allmänhet och i ett arbetareparti värt namnet i synnerhet.

Däremot håller jag inte med Westerholm att ekonomer inte behövs.  Det är klart att vi behövs :-). Däremot håller jag med om – korrigera mig om jag missuppfattar dig – att de ekonomiska argument fått ett för stort utrymme. Vi behöver återgå till en argumentation som inte bara handlar om siffror. Det måste finnas något som vi kan diskutera och analysera. För åter igen får jag rysningar, när Westerholm analyserar retoriken i Benjamin Silbersteins ledare i DN.

Han har både rätt och fel. Han fokuserar vid en enda akademisk kompetens när han från utsidan ser på socialdemokratin. Nationalekonomens. Han gör sig därmed skyldig till samma misstag som Alliansen och socialdemokraterna själva. En vilja att beskriva samhället och dess människor i tabellformat. Att varje individ är ett kostnadsställe och varje behov ett kostnadsslag. Samhället ser inte ut på det sättet som bekant. Samhället består av riktiga människor av kött och blod.

Det är sant. Vi är alla människor av kött och blod. Därför gör det ont i min själ när jag hör talas om att barn med sina familjer vräks. Eller att antalet som fått avslag på sin sjukersättning avslagen ökar. För att inte tala om alla som inte hittar ett jobb och nu står inför en situation att bli utförsäkrad. Det är människor och det kan snart vara någon du känner väl eller varför inte dig själv?

En av mina tjugoen drömmar är därför att vi inom socialdemokratin sätter oss ner och fokuserar på frågans vikt. Inte på hur människor ska kontrolleras som om de vore barn och tjuvar hela bunten. Hur ska vi bygga upp den sociala infrastrukturen så att människor faktiskt kommer tillbaka? Eller som Nils Lundgren så finurligt formulerade det på socialdemokraternas ekonomiska seminarier i Almedalen, vad ska vara samhällets ansvar?

Hjärtat har sina skäl som förnuftet inte känner. PASCAL

Media: DN, SvDSVTGP.

Bloggat: Westerholm, Sebastians tankar,  Tankesmedjan allmänmedicin;Gemensam välfärd;Högbergs tankar

Fler blogginlägg på Öppna kriskommissionenNetroots,  Politometern,  Bloggar.se

Intressant: Socialförsäkring

Kommentera

