Om människovärde och konsten att dubblera en hundralapp

Med en röst för det goda samhället. Ja, vad menas med det egentligen. Varför använder jag begreppet ”människovärde”? Varför använda begreppet ekonomisk tillväxt? Debatten är snart igång och ett äventyr väntar.

Staffan Lindström, skriver i ett utmärkt inlägg om hur farligt det faktiskt är att dela in människor i vad vi enkelt skulle kunna kategorisera som bra och dåligt. Det är sant. Jag håller med. Ännu farligare blir det när vi kategoriserar och sedan kopplar ihop kategorierna i dolda sammanhang med ekonomisk tillväxt.

Då får vi syndromet – jag vann och du förlorade. Om majoriteten av väljarna känner att de vann (fast så inte är fallet) då förlorar partiet som inte lyckades sälja in budskapet.

Människovärde för mig handlar inte om att det finns människor som inte är värdiga. I mina ögon har alla ett människovärde. Det är grunden. Du duger – alltså duger även jag.

Men, jag förstår Staffans tanke. Alla tänker inte på det sättet. För mig blir det en fråga om att människan har rätt att växa. För mig handlar det om att när människor växer och inser att vi alla har ett gemensamt människovärde att ta hand om – då sprudlar det.

Då växer vi och då blir Sverige ett land som inte är en lekboll för omgivningen utan snarare förverkligar och tillåter drömmar som leder till ekonomisk tillväxt. För enligt mig, handlar allt om att våga ge människor rätt att växa. Det finns inget ovärdigt. Vi är alla en del av den process som är här och nu. Hur vi reagerar på det vi upplever – är avgörande.

Låt mig ta ett exempel, varje dag provar jag själv att bidra till tillväxt. Det går helt enkelt ut på att jag försöker fördubbla värdet på en hundralapp. Vissa dagar går det bra och vissa dagar förlorar jag flera dagars vinst. Men, jag lär mig hur svårt det är att skapa ekonomisk tillväxt. Inte minst hur viktigt det är att vårda såväl produktionen som produktionsförmågan. För om jag blir sjuk eller en dag saknar inspiration – då går det åt pipan. Prova själv. Allt är tillåtet och det är helt ok att börja med noll för att öka till 1, för att dagen därpå dubblera 1 till 2.

Jag tycker personligen att rapporten som socialdemokraterna har skrivit – ”Fler i jobb och färre i bidrag” är strålande. Den innehåller just de där generella dragen som gör att vi alla känner ett människovärde. Å andra sidan sett, som någon sa till mig vid ett tillfälle citerandes Aristoteles ” Mästerskap är alltså inte en handling utan en vana.” Och om vanan är att vara fattig då har vi ett samhälle som inte har förmågan att ta tillvara på produktionsförmågan.

Tänk att USA har 5 miljoner människor som inte är inom sjukförsäkrings-systemet!

Människovärdet har betydelse. Det är grunden för en syn på individen som handlar om att vi tror att alla kan växa. Några är faktiskt smartare och några är faktiskt rätt så omusikaliska. Det är ok. Vi kan inte vara duktiga på allt. Men där vi är duktiga har vi ett värde och det måste vi i vårt samhälle förvalta på bästa sätt. Här tycker jag att vi kan bli betydligt bättre.

Så om du som läser väljer att pröva och anta utmaningen. Berätta gärna för mig hur du fick din hundralapp att dubbleras inom loppet av en vecka.  Skicka svaret till parkstugan@gmail.com.

Tävling - berätta hur du dubblerade en hundralapp på en vecka?

 

Annat intressant idag: JämlikhetsandenSebastian StenholmStorstadLibertasRöda Bergetsom rekommenderar Kadhammar om Babblarna Kielos i Aftonbladet
Fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politikbloggarompolitik.se

 

 

 

 

 


2 kommentarer on “Om människovärde och konsten att dubblera en hundralapp”

  1. Sossetanten skriver:

    Vi har människovärde, därför att vi är människor – oavsett om vi är ”duktiga på” något eller ej.

  2. parkstugan skriver:

    Helt sant och det glömde jag förstås att skriva.🙂


Kommentera

