Vilken underbar inkonsekvent analys

Budgetunderskotten har blottats och äntligen talas det om risker. Men som vanligt glömmer DN bort att stora åtstramningar också leder till minskad tillväxt. Ungefär som utvecklingen har sett ut sista året. Nå, kanske inte alla har uppmärskammat att just detta – men svensk ekonomi är på tillbakagång. Inte bara som en följd av den ekonomiska krisen, utan som en följd av nedskärningar i socialförsäkrings-systemet.

Att ta ansvar för sitt lands ekonomi är att investera för framtiden. Det har Juholt klart deklarerat vid flera tillfällen. Senast i debattartikel publicerad på DN 8 juli 2011.

 Gudmonsson skriver;

Journalisterna på presskonferensen ville veta hur Social-demokraterna ställde sig till stabila statsfinanser, budgettak och överskottsmål.

”Där är jag inte beredd att kompromissa”, sade Waidelich.

Utifrån det menar han att Juholt bluffar. Om vadå – undrar jag? Att ta ansvar för budgettak, stabila statsfinanser och överskottsmål är att ta ansvar för regelverket. Om regelverket behöver ändras för att framtiden är mer värd, då tycker jag det är ansvarsfullt.

Jag slutar med att citera Peter, hade inte kunnat sagt det själv bättre;

Arbete och välfärd åt alla, en skola i världsklass och satsningar på miljö och klimat är några av de stora politiska målen för oss Socialdemokrater. En stark ekonomi är ett medel för att åstadkomma detta.

Svenskan borde lyssna mer på Pippi.

Det är mycket fult att ljuga” Pippi Långstrum

 

Bloggat: Martin Moberg, Peter Andersson

Media: SVD ledareAbDagens ArbeteLäkartidningen

 

 

 

 

 

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Taggar: 

 

 

12 kommentarer on “Vilken underbar inkonsekvent analys”

  1. Tomas Andersson skriver:

    ”Nå, kanske inte alla har uppmärskammat att just detta – men svensk ekonomi är på tillbakagång. ”

    Vad menar du? Har vi deflation i Sverige?

    • parkstugan skriver:

      Hej Tomas,
      Nu blev jag lite nyfiken, hur tänker du kring deflation som en indikator på tillbakagång?

      Själv tänker jag som så att tillväxt skapas av det som vi producerar i kombination med vår produktionsförmåga. Har vi en sund kapitalstock, teknik, har ett uthålligt förhållningssätt till nyttjande av naturens resurser – i kombination med en kunnig och hälsosam arbetskraft då har vi en uthållig värdeburen tillväxt.

      Detta kan mätas på flera olika sätt, som tex faktorproduktivitet. Minst lika intressant kan vara att följa hur olika marknader utvecklas för den industri och tjänstesektor som Sverige har.
      Ett annat sätt är att följa inköpsindex för Europa eller tjänstesektorindex (Markit).

      SCB:s siffror visar att vi har en inflation på 3,1 procent. Just det kan i sig vara ett tecken på obalans i ekonomin. Inköpsindex för europa sjönk (juni 52 och juli 50,4), tjänstesektorindex sjönk ( juni 53,7 till juli 51,4)enligt preliminära siffror från Markit.

      Naturligtvis finns det fler indikatorer. Men, det skulle bli en hel uppsats. Har du några egna tankar?

      Helena

  2. Bengt Nilsson skriver:

    Undrar om svenskarna vet om att vi under 2010 sjunkit ner till 9:e plats i välfärdslistan enligt FN:s utvecklings och hälsoprogram UNDHP! Vi har alltid de senaste fyrtio åren legat bland de fem främsta länderna tillsammans med Norge, Danmark Finland och Island.
    Är det någon som undrar åt vilket håll det går under 2011? Fråga ”Kärnan” Reinsvält som ”inte vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras”.

    Bengt Nilsson, klassisk socialdemokrat

  3. Anders Bergquist skriver:

    Nu är jag besviken på dig Helena. Jag har också läst SvD ledare och de var tillfredställda med det som sades i citatet. Det som de kritiserade var att svenska socialdemokraterna med Jurholt i spetsen har skrivit på en deklaration av europeiska socialdemokrater där budskapet är tvärt emot. Felaktiga citat innebär att man är svag i argumentationen och jag konstaterar att troligen har SvD rätt.

    • parkstugan skriver:

      Anders, besvikelsen är nog ömsesidig – eftersom du åter igen kommenterar mig som person. Håll dig till argumenten framöver – det är bra mycket bättre och roligare för alla.

      Jag konstaterar att du har läst SVD – men inte har tagit del av den nya ekonomiska politik som Juholt presenterat.

  4. Anders Bergquist skriver:

    Bengt Nilsson,
    tack för att du påminner mig om varför jag tröttnade på socialdemokraterna. Reinsvält, vad är det för sätt att argumentera? Finns det inga argument så tar man till personangrepp. Det är osmakligt och inte värdigt den politiska debatten i Sverige. Tyvärr var det vanligt redan ibörjan av 1990-talet och fick mig att tröttna på partipolitik och få mig att sluta rösta s.

    • parkstugan skriver:

      Anders,
      Med tanke på de personangrepp som Alliansens företrädare håller på med – röstar du överhuvudtaget idag? Sen måste jag säga att det var en fyndig ordlek som Bengt hittade. Det har nog förekommit i alla år och jag är helt övertygad om att vare sig du (Anders) eller jag kan hindra Alliansens påhopp på socialdemokratin.

      Tänk bara de diskussioner som var redan på 50-talet. Då gick diskussionsvågorna höga på ett sätt som vi inte har sett sedan Moderaterna införde bloggen om Juholts sedelpress.

  5. Anders Bergquist skriver:

    Bengt Nilsson,
    jag är Milles källa.
    När jag var med och skrev en bilaga till Assar Lindbäck kommissionen gick jag igenom OECD statistik som visade just det som Milles skriver. Sedan dess har vi legat i den stora klungan precis efter ledarna. Den inbördes placeringen har varierat efter dagsformen och slumpen så placering 10 eller 20 är ungefär det samma. Tyvärr har jag inte kollat upp läget de senaste åren, men det finns inget som talar för en större förändring.
    Hoppas du är nöjd med detta.
    Anders

  6. parkstugan skriver:

    Anders,
    Är det mer tillåtet när du själv gör det?

  7. Anders Bergquist skriver:

    Självklart inte, men jag tog det som exempel på att det inte är roligt. Sedan har sammanhanger en viss betydelse, jag var inte ute för att stigmatisera eller såra.


Kommentera

