Vadå – är Hatt verkligen bakåtsträvare?

Sverige bör stå utanför euron i åtminstone tio år till. Det menar Anna-Karin Hatt. Alex Voronov menar att Hatt därmed är en bakåtsträvare som vänder sig till en isolationistisk falang. Han kan det där med ord, Alex. Men, jag håller faktiskt inte med. Europa har inte visat sig värdig sin fiskala makt. Istället har Europa visat upp sitt mest avskyvärda ansikte. Grighet, korruption och inte minst skandaler som påminner om det vi endast ser på film.

Kanske fler känner som vi – här på landet. Kanske det är så att Hatt faktiskt hittat nästa vals ödesfråga och nu profilerar sig. Jag tror att hon har ett stort stöd. För skit är skit och mutor mutor. Hatt menar ändå att vi ska gå med om tio år. Här håller jag inte med.

För att skapa en fiskal union krävs något betydligt mer. Det krävs öppenhet, pressfrihet och inte minst en lagstiftning som kan hantera korruptionens innersta väsen – makten. För det är nog precis som vår förra statsminister sa ”makt korrumperar”. För att skapa en trovärdig fiskal union, måste vi som medborgare kunna utkräva ansvar. Vi måste kunna påverka hur våra skattepengar ska fördelas.

För tänk om vi når en 16 procentig arbetslöshet i Europa? Det skulle inte förvåna mig om de som då sitter i den innersta kretsen, tänker – ja men det är väl bra? En fråga som är synnerligen intressant är då om  de ens vet hur många människor som berörs och var.

Här tycker jag att Peter Högberg snubblar på en synnerligen intressant fråga. Vill verkligen makten förändra? I Vimmerby kommun togs igår ett beslut mot en ny organisation. Min gissning är att det krävs flera sådana beslut i flera arbetarkommuner. Makt när den är osynlig är kanske den absolut farligaste formen. Peter formulerar sig så här:

Politiken har blivit en lyckosam bransch som inte ska störas av den ideella skaran medlemmar som vill träffa ledningen och vara med och formulera politiken. Men något har hänt särskilt inom socialdemokraterna efter ännu en valförlust och ”tips från coachen” inte fungerade. 

Det är något som är värt att fundera på. Därför är jag glad över att Håkan Juholt med sin partiledning i spetsen verkar för en ny folkrörelse.

Själv ska vi snart ha ett uppstartsmöte och jag ser för första gången verkligen fram emot att få ta med mig alla goda tankar som kommit från flera. Men mer om detta senare – kanske i annan blogg.

 

Media:  EkurirenAbAb2ExpSvDDNSVT,

Bloggat: Peter JohanssonMartin MobergJohan WesterholmStaffan Lindström

 

One Comment on “Vadå – är Hatt verkligen bakåtsträvare?”

  1. […] måste jag också peka på den spekulation som jag skrivit om tidigare. Nämligen effekten av att ”Hatt” väljs som partiledare. En klar och tydlig EU-linje tror även Nils Lundgren på som menar […]


Kommentera

