Ingen LOV-sång i Flen, Eskilstuna eller Kalmar

Igår kväll debatterades det om privata aktörer på vårdmarknaden. Låt mig nu klart säga – jag vill inte betala skatt till andras vinster. Mina pengar som jag betalar till staten och kommunen ska gå till verksamhet. Därmed basta. Allt annat är ren lurendrejeri och kan inte annat än hånas för de som tror att jag tänker ge bort mina pengar. Därför är det allvarligt att M inte tar ett större ansvar för vårdpolitiken.

Därför känner jag mig stolt över att betala skatt i min kommun – Flen. Där har vi (majoriteten) bestämt tagit avstånd till privata aktörer. Det gäller inte endast den sk politiska eliten utan det gäller majoriteten av de som bor där jag bor. Vi växer och vi blir helt enkelt fler som säger – Basta skattemedel ska användas till verksamhet och inte till vinster!

Jag håller helt med dagens ledare i Folket  att kommunen gör klokt i att fokusera sin energi på upprätthålla kvaliteten. Däremot inte höja den. Jag tror nämligen att det är omöjligt eftersom vi blir alltfler och får allt mindre medel. Det är helt enkelt en svår tillvaro som vi möter. Om vi då kan diskutera vikten av en sund värdegrund som baserar sig på etik och respekt för individen och upprätthålla en god kvalitet (höja den där den inte möter dagens krav) då har vi kommit långt.

Men det är lätt att glömma bort att när vi kommer att bli äldre, då minskar ofta vår värld och behov av trygghet. Då om något är det viktigt att precis som kvinnan på debatt formulerade, ha anställda som vet vad trygghet för anhöriga innebär och trygghet för de som vårdas.

Nej det är verkligen dags att öppna upp Sverige och se till att M redovisar var de får sina partibidrag från. För att det råder brist på öppenhet och transparens det är helt klart när den privata sektorn som tar hand om de äldre inte ens diskuterar frågan.

Media: RD, AB, AB1 – lästips, DN

Bloggat: Alliansfritt om att M fortsätter att blockera vård, Röda berget om att M har anställda i Carema

 

 

One Comment on “Ingen LOV-sång i Flen, Eskilstuna eller Kalmar”

  1. brittasethson skriver:

    I västerbottens län gick alliansen ut och sa att de skulle privatisera Lycksele lasarett innan valet. Resultatet blev att (s) gick starkt framåt


Kommentera

