Vem har ansvaret?

Hur kommer det sig att M är tyst när det gäller vilka partibidrag som de har? Varför inte göra som socialdemokraterna och öppet redovisa detta? Börja med det lilla. För allt annat är att underblåsa föraktet. En känsla av att något inte står rätt till och att Alliansen verkligen har problem. Flera av de mindre partierna har inte ledarskapet. KD är en sådan organisation och så även C.

På min fritid målar jag eller skriver musik. Bara för skojs skull. Men, ibland när jag sitter med penseln framför en målarduk kan jag fundera över  vad ska jag egentligen ska fylla duken med. På samma sätt upplever mina partikamrater det. I målandet har jag lärt mig en sak. Det är ingen ide att vara rädd för vad duken ska fyllas med. Det löser sig. Man börjar där man står. Testar och prövar sig fram.

På min fritid är jag också engagerad i samhällsfrågor. Det berör mig starkt när jag läser om barn som bedömts vara bäst men av omvärlden klassats som sämst. Ordet betygsinflation har fått en helt ny innebörd och ett av de stora problemen är vinstintressena. Här går också skillnaden mellan mitt första fritidsintresse och samhällsengagemang. Politik förutsätter en värdegrund som är långsiktigt. Det har vi socialdemokrater. Trots medialt försök. Värdegrunden baserar sig på människovärdet och öppenhet.

För på min fritid står jag ensam med ett uppdrag och i politiken måste vi vara flera. Utan demokrati kan vi inte bygga på framtidens samhällskontrakt. Det måste vi göra för att det ska bli tillräckligt bra. Vi behöver helt enkelt varandra för att ta oss ur denna jakt på vilka som är mest effektiv i förhållande till vinst. För till sist är det faktiskt bristen på ansvar och moral som leder till rädsla. För mig finns det alternativ. För mig är samvetet en viktig del och förmågan att ta ansvar. Inte smita från det. Här till sist ett bra exempel hämtat från Aftonbladet.

”Systemet gör det lätt att fly det politiska ansvaret. När 23-årige Emil Linell dog efter att ha blivit nekad ambulansvård duckade den ansvariga politikern, Filippa Reinfeldt. Det minsta vi kan begära är att politikerna ser till att upphandlingarna fungerar, tar ansvar för att det finns en helhetssyn och att avtalen de ingått följs. Det duger inte att abdikera från sitt ­ansvar så snart papperen är påskrivna.” 

 

Media: AB om ansvar för Filippa, Svd– om Sahlin och Östros, DN– om ekorrar som var reklamjippo och därmed blev en pinsamhet för M. Dn – om KD:s kris

Bloggat: Högberg om tänkt väg i Vimmerby – det här tar jag med mig för diskussion i vår studiecirkel, Gunilla Källenius tänker fritt kring organisationsutredningen, Martin Moberg – välkommen tillbaka och här skrivs det om att effekterna av det som nu händer på nationell nivå, Jämlikhetsanden om vikten av att ha en värdegrund – vilken syn har Alliansen på människovärdet? Johan Westerholm – om den totala cirkusten och titta lite längre ner på bilden – ”Mustaschkampen kan börja” för låt oss inte glömma bort att skatterna sänkts och därmed villkoren för samhällskontraktet, Storstad berättar mer

 

 

 

 


2 kommentarer on “Vem har ansvaret?”

  1. […] Mikael och Parkstugan och Martin och Tokmoderaten Rate this: Share this:TwitterFacebookE-postLike this:GillaBli först […]

  2. […] om partibidragen: Peter Johansson,  Jonas Morian,  Helena Ericson,  Peter Högberg, […]


Kommentera

