Suck – Billström

Varför har migrationsminister Tobias Billström lagt utredningen om vård till papperslösa längst ner i byrålådan? Det övergår mitt förstånd? Är det utförsäljning eller rea på människovärdet just nu? Har M blivit fartblinda? Nå all heder åt  KD och C som faktiskt opponerat sig. Det tyder åtminstone på lite känsla och jag delar upprördheten med Staffan Lindström som skrev om detta ämne igår.

Själv kan jag tycka att Billström avsäger sitt ansvar som politiker. Att med öppna ögon verka för ett sämre människovärdet – ja – jag erkänner jag förstår det inte. Att inte vara solidariska med omvärlden leder i slutändan till ett förfall.  Ett såväl etiskt som moraliskt förfall. Det är inte i sin ordning.

Framför mig just nu har jag en bok skriven av Doris Lessing. Hon belönades med nobelpriset 2007. Inte för boken jag läser om igen – ”En överlevandes minnen”. Boken handlar om en kvinna som lever i en tid då civilisation förfaller. Hon och en del andra lever kvar i en stad där rädslan för ungdomsgäng, som drar omkring och plundrar, härskar. Helt plötsligt får hon ta hand om en flicka, som hon inte vet vem hon är. Dessutom så upptäcker hon nya verkligheter. Allt illustreras genom att hon passerar rum efter rum och får se scener ur det förgångna  Boken väckte redan första gången jag läste den (sisådär 1984) många tankar.

Vad händer om vårt samhällssystem krashar? Vad händer om vi inte tar ansvar för våra barn och ungdomar? Hur skulle jag fungera om jag fanns i den tiden som boken handlar om? Det här är en bok för den läsaren som är redo att ta sig an frågeställningar som kan kännas obehagliga. Kanske därför att det i hög grad väcker tankar om prioriteringar. Vikten av att behålla människovärdet. Vikten av att veta att vi alla är en del av det samhället som nu byggs.

Kanske jag ändå vill skicka med följande citat hämtat från boken. Ett av mina många favoritställen.

”Ja vad vore det för mening? De flesta skolor hade givit upp försöket att undervisa, de hade, åtminstone för den fattigare befolkningen, blivit en utvidgning av armén, av den apparat som krävs för att hålla befolkningen under kontroll. Det fanns fortfarande skolor för priviligerade klassens barn, administratörernas och myndighetspersonernas.”

Vi får helt enkelt inte tystna. Vi måste höja rösten och säga ifrån. Det här är ett sådant tillfälle. Vi måste förstå att de papperslösa har rättigheter och inte minst rätt till ett värdigt liv. Sverige ska vara ett föregångsland. Vi ska ta hand om våra flyktingar och migrationsverket ska göra sina bedömningar. Snabbare och bättre baserade på mänskligt värde. Det får inte reduceras till en ekonomisk fråga. Det innebär att vi plötsligt ger en signal om att det mänskliga värdet kan prissättas utifrån ett vi och dom -perspektiv.

Vi är inte ensamma. Mer än 40 organisationer står bakom, bland annat Amnesty, Caritas och Katolska kyrkan, Rädda barnen, Röda korset samt Sveriges kristna råd står bakom en namninsamling som pågår fram till den 5 februari. Syftet med namninsamlingen är att regeringen ska skicka ut SOU 2011:48 på remiss för att på så vis komma vidare i lagstiftningsarbetet. Titta in på http://vardforpapperslosa.se/ för att själv skriva under.

Å andra sidan sett vet jag landsting som gått före. Sörmland är ett sådant landsting.

 

Doris Lessing, Cologne, 2006

Det är inte i sin ordning. Precis som att M inte väljer att redovisa sina partibidrag – eller har de redan marknadssegmenterat oss? Fattiga, fattigare och så de som inte är värda ett blåbär?

Media: SVD, Dagen1, Dagen2, Ekurr

Bloggat: Jämliketsanden, Alliansfritt



Kommentera

