Tankar om politik – boktips

Är du romantiker och tror att massorna ska väckas upp ur sin apati? Det kommer inte att hända. Fattiga blir fattigare och alltmer apatiska. Varför engagera sig när det ändå kommer att gå åt helvete? Varför göra något när ingen ser hur illa ställt det är? Jag måste rekommendera dig att köpa en bok. Bengt Göranssons bok, Tankar om politik. Visserligen håller jag kanske inte med om allt. Men, jag tror Bengt Göransson håller med mig om att det är det som är vitsen.

Att tänka och våga föra ett samtal är viktigt. Det är kanske ännu mer centralt att jag delar hans uppfattning helt och hållet. Vi är medborgare och inte kunder. Att som politiker lockas tro att samhällskontraktet är som ett vanligt avtal – är att lura sig själv. Det får precis som han skriver på sidan 13, förödande konsekvenser för beskattningsrätten. Eller som jag tidigare skrev i ett inlägg häromdagen – jag vill inte betala skatt för att det ska gå till ett företags vinst. Det ska gå till verksamhet.

Det jag också håller med om är att vårt parti behöver tänka över begreppet valfrihet. För det är sannerligen inte lika med frihet. Precis som den kända turist-fällan. Dvs det finns ett så pass stort utbud av samma sak att det inte längre går att överblicka valen. Hur kan det då vara valfrihet? Eller när jag är så gammal för att ens orka tillgodogöra mig avtalets alla krumelurer.

Styrkan ligger, precis som Göransson skriver, i övertygelsen om att varje människa har ett ansvar för sig själv, sin del av världen och omvärlden. Vi är en del av kollektivet och för att vi ska uppleva det som tryggt måste vi också bidra till hopp. Dvs känslan av att vi kan påverka om vi är flera och delar på bördorna. För de behöver vi en värdegrund att stå på – en värdegrund som baserar sig på människovärdet och inte på marknadsvärdet.

Läs boken och M – redovisa partibidragen frivilligt – annars kan vi ju tro att ni tror att politik är en affärsrörelsen.

Media: DN, SvDAB om det svåra, Exp, DN, SVD, GP, AB

Bloggat:Här tycker jag att såväl Martin Moberg som HBT sossen har rätt. Det svajar och skaver. Det kan upplevas som ett (s)vek, precis som Peter Andersson formulerar sig och läs gärna boken.  Så Högberg, har missat att pinga dig för om du läst så ser du att visst attan har jag brytt mig. Sebastian – din utmaning är antagen och vi har nu startat en första studiecirkel kring ”vad är socialdemokrati”.

Kommentera

