Betyg till salu?

Ibland tror jag att vi glömmer bort att skolan har en funktion att fylla. Det handlar om allas rätt till utbildning. Rättssäkerhet och inte minst att läraren på objektiva grunder sätter betyg som grundas på elevens faktiska prestation. Det är myndighetsutövning som om den säljs ut på marknaden kommer att leda till att betyg blir till salu. Det är en risk. För mig är det självklart att betyg inte ska säljas – till högstbjudande. Inom socialdemokratin står vi för ett rättssamhälle. Det är ett samhälle som är grundat på rättssäkerhet. Enligt min mening innebär det att medborgaren ska veta att betyg sätts objektivt.

De betyg som ges idag är för höga i relation till den kunskap som eleverna arbetat sig till. Betygen återspeglar inte den kunskap som eleverna ska ha uppfyllt enligt kriterier. Betygsinflationen är ett konstaterat faktum. Inte bara bland våra barn och ungdomar utan också när det gäller högre studier. Enligt ordförande för friskolorna är det inte det inte friskolorna som är orsaken och hänvisar till en undersökning som lärarförbundet genomfört. Betygsinflation finns såväl i kommunala skolor som i friskolor. Det jag visar är också att det finns i hela systemet.

I Sverige är det viktigt att vi värnar demokratin och dess grund. Den grunden är människors möjligheter att kritiskt granska den information som vårt samhälle ger. Det har inte minst visat sig under de senaste dagarna. Jag tänker naturligtvis på den enkät som Högberg publicerade på sin hemsida. På motsvarande sätt är det viktigt att studera varför det finns betygsinflation. Friskolorna är en del av problemet. Valfriheten och kampen om resurserna är ett faktum.

Den skolan som ska ge våra barn och ungdomar förutsättningarna att klara livet ska inte konkurrensutsättas. Skolan ska ge medborgare möjligheter att växa. Med det menar jag också att det inte är alldeles självklart, precis som Bengt Göransson, att skolan ska hanteras av kommunerna eller för den delen av en fri marknad. För kommunstyrelsen kommer alltid de sociala frågorna att vara tyngre än skolan. Precis som friskolan alltid kommer att prioritera vinsten.

Kort och gott vill jag inte se en skola som blir till ett tillväxtinstrument. Det leder till en syn där människan inte ges de rätta förutsättningarna. ADHD-problematiken är en av dessa. Skolan har en av de viktigaste uppgifterna i vårt samhälle. Nämligen att skapa medborgare som vill och kan bidra till ett samhälle.

Vår uppgift – måste vara att skapa en värdegrund som hjälper oss att utöka vår medkänsla. En medkänsla som inte bara omfattar omtanken om mig själv utan allt levande. Det kommer inte automatiskt utan kräver en social kompetens. Eller om du så vill, kognitiv förmåga. Därför är rätten till lärande, arbete, frihet och jämlikhet centrala begrepp. För att inte tala om människans självklara rätt att växa.

Media: DN1, DN2

Mer hittar du på NetRootsIntressantSAPPolitometernÖppna kriskommissionenBloggar.seNyligen

RödaBerget, Peter Andersson, Johan Westerholm, Alexandra Einerstam, ClaesKrantz, Martin Moberg, Ola Möller, Staffan Lindström, Annika Högberg,Veronica Palm, Lena Sommestad, Eva-Lena Jansson, Ess berg, Ulf Bjereld, Anna Ardin,  Michaela Leo, Ylva Johansson, Jan Andersson, Bengt Silverstrand, Peter Högberg, Kriss Krassman, MikaelDamberg, Leines blogg, Fyra nyanser av rött, Göran Johansson, GunillaKällenius, Marta Axner, Johannes Åsberg, Magnus Ljungkvist, JohanSjölander, Viktor Tullgren, Victor Svedberg, Sara Gunnerud & Rebella,Anna Vikström, Roger Jönsson, Anders Berglöv, Ylva Johansson,Mikael Damberg



Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s