Slott eller koja – skattesänkningar är inte bra för skolan

Skolan är ett samhälle i miniatyr. När vi delar upp skolan i enheter uppstår skillnader. Dessa skillnader är idag ekonomiserade. Du får en skolpeng och skolpengen kommer från skatten. Sänks skatten – blir det mindre pengar över till skolan. Mindre pengar till skolan leder till större skillnader. Där några får mer och andra mindre medel. På sikt påverkar också de tilldelade medlen betygen, där några får bra och andra sämre betyg. I båda fallen ökar skillnaderna och gör dem alltmer tydliga. Skattesänkningar har lett till att skolan inte ger en enhetlig utbildning och att skolorna har fått olika förutsättningar. Dissektionen av skolan har gjort att den goda idéen om skolan förlorats. Med det flera generationer av barn som går i skolan.

I det goda samhället bryr sig människor om varandra. Det är en påminnelse. En påminnelse om att vi har ett ansvar för det som idag händer i skolan. Att föra budskapet vidare om att vi har ett ansvar för varandra. Oavsett skillnader. Vårt vardagsbehov är att få saker begripliga, meningsfulla och hanterbara. Det är inte något som vi föds med. Det är något som vi måste lära oss och bli påminda om. Skolan – oavsett vilken enhet det är – har ett uppdrag att lära oss människor att – vi måste lämna kvar lika mycket och lika bra till våra efterkommande. Det är skolans mest heliga och enhetliga uppdrag.

Praktiskt innebär det att alla skolor ska ges förutsättningar att bedriva en skola där alla ges möjligheter att bli ansvarsfulla medborgare. Att i detta fallet lära sig att man har olika värde som en följd av att en kommun har olika ekonomiska muskler är inte att lära eleverna något om hur vi bygger ett gott samhälle. För det är genom samarbete och tillit som vi åstadkommer en hållbar tillväxt.

I denna insikt uppstår också det politiska mandatet. Oavsett hur du än fungerar, kan du inte göra allt själv. Oavsett vilken människosyn du än har. Oavsett vilken skolenhet du än tillhör. Skolan kan förbättras genom samarbete. I detta ligger många problem och möjligheter till lösningar. På vägen en hel del fällor. Åtminstone för dem som vi kan avkräva ansvar. För om skolan av idag inte fungerar har de som kan avkrävas ansvar förlorat sin legitimitet.

Vi väljare har att ta ställning till hur skolan av idag fungerar. Det handlar om vår skola som helhet. I allra högsta grad hur du upplever att skolan fungerar. Inte bara medialt utan också rent praktiskt. Det handlar om vårt samhälle och dig. Dina barn, barnbarn, grannars barn och nyanlända barn.

Skolan har ett av de tuffaste uppdragen. Det uppdraget kan och får inte fortsätta att monteras ned.

Därför är mitt val självklart. Det blir inte en mandatperiod till med Alliansens företrädare. Jag väljer att stoppa nedmontering av välfärden!

 

 

Stoppa nedmonteringen av skolan genom skattsänkningar

 

 

(Tack Martin Moberg!) Peter Högberg och Alliansfritt Sverige och Calle Fridén och Ola Möller och Göran Johansson och Annarkia och Michaela Leo ochMartin Moberg 1 och MMO2 och Ann-Sofie WågströmArbetet 1Arbetet2Ab 1,Ab2SkånskanExpr 1Expr2DI 1DI2DI3HDSVT 1SVT2SvDSR Ekot,Sydöstran 1Sydöstran2DNFolkbladetÖstranGotlands folkbladNSD,ArbetarbladetAllehandaVärmlands folkblad,

Mer hittar du på NetRootsIntressantSAPPolitometernÖppna kriskommissionenBloggar.seNyligen


6 kommentarer on “Slott eller koja – skattesänkningar är inte bra för skolan”

  1. Leif Andersson skriver:

    Den svenska skolan har varit i förfall sen kommunaliseringen och friskolereformen. Enligt vad jag har förstått har inte S några planer på att lösa det grundläggande problemet som dessa två s.k. ”reformer” lett till utan det är bara lite kosmetika i form av ökad kontroll av friskolor (känns högst osäkert hur detta är en garant att vi inte får se fler oseriösa eller konkursande friskolor), fler lärare (trots att det redan är brist och utbildas för få) samt treterminssystem på högskolor och universitet.

    För min del är jag helt övertygad om att enda lösningen är att lägga om kursen helt. Återförstatliga skolan och lägg en tidplan för att avveckla friskolorna så vi får tillbaka den internationellt högpresterande skola som fanns innan kommunaliseringsbeslutet togs. Det är endast en statlig skola som kan garantera en given utbildningsnivå för alla elever.

    • parkstugan skriver:

      Bra att vi är överens om att något måste göras. Men vi är inte överens om formen. Själv är jag mer inne på regioner. För problemet med den statliga styrningen var att problemen doldes. Nu syns problemen.Låt oss då göra något bra och genom samtal försöka hitta de bästa lösningarna. Inte särintressens lösningar.

      • Leif Andersson skriver:

        Jag tycker dagens situation visar att kommunerna inte klarar av att hantera skolan. Regionerna som helt tappat kontrollen över sjukvården har jag ännu mindre förtroende för.

  2. […] som skrivit: Helena Ericson, Markus Mattila, Johan Westerholm, Martin Moberg, Peter Högberg, Alliansfritt Sverige, Ann-Sofie […]

  3. Anders Nilsson skriver:

    Så vitt jag vet skedde kommunaliseringen på order av Feldt för att spara 600 mkr åt
    staten. Vi fick också en retorik om hur lokala lösningar var nödvändiga för skolans
    utveckling. Men vi vet ännu, efter 20 år, inte vad de bestod i. Däremot vet vi att kommunerna
    gett ämneslärarna den sämsta löneutvecklingen på arbetsmarknaden. Och nu sköts under-
    visningen i naturvetenskapliga ämnen till 50% av lärare som inte är behöriga i det ämne
    de undervisar i. Hur en förbättring ska ske utan avkommunalisering är svårt att förstå.
    Som det hävdades 1989: skolan är inte en lokal nyttighet, utan en nationell. T ex kan
    vi inte tillåta kommunerna att utbilda hur många ”samhällsvetare” som helst bara därför
    att det är en för kommunen billig utbildning och råkar vara förstahandsvalet för elever
    som inte vet vad de ska bli.

    • parkstugan skriver:

      Bra argument Anders. Jag tänker som så att det är eleverna som är skolans främsta resurs. Lärarna, skolans miljö och inte minst föräldrarna är centrala för de som ska bli framtidens stöttepelare. Men, en kuriosa i det hela. När skolan en gång bildades, skickades fröknar ut för att starta skolor. De lönerna som de hade var helt felaktiga. Att nedmontera skolan och gå i den riktningen är inte rätt. Lärarens löner är viktiga. Varför? Jo det är enkelt i min värld. De har hand om våra ungar.


Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s