Hur kan det glappa så på arbetsmarknaden?

Idag är det partiledardebatt. Faktiskt vet jag inte ens om jag kommer att orka titta. Orsaken är helt enkelt att jag varit ute i trädgården och rensat ogräs. Under tiden har jag funderat på varför det är nödvändigt att rea arbetskraften? Är det inför pensionsavgångarna? Är det därför att någon tror att det skapas tillväxt? 

Vi har skrivit ett par insändare och konstaterat att arbetsförmedlingen borde granskas. Anledningen är att vi har fått uppgifter om att handläggare som inte sköter sitt uppdrag. Det erbjuder arbetsgivare kompetent gratis arbetskraft. Praktik kallas det för. Andra – som Göran och Leine visar på får en lön som arbetsförmedlingen kommit överens med arbetsgivaren om.

Det är helt enkelt inte korrekt att rea ut kompetent arbetskraft. Det handlar om politiker som lägger sig i lönerörelsen och Svenskt Näringsliv som kräver att få se alla mellanbud.

Så vad vill jag att Löfven ska säga idag? Förväntar jag mig något? Nä, jag har nämligen rensat ogräs. Det kommer upp hela tiden och därför kan jag väl som Westerholm säga, det blir nog inget nytt under solen. Vi kvinnor kommer även fortsättningsvis få betala för mäns konsumtion. Jämställdhet har de sista tjugo åren nämligen inte blivit en fråga som något parti drivit på ett sätt som i handling verkat trovärdigt.

I kölvattnet kommer även frågan om barnfattigdomen. För när kvinnor inte kan försörja sig då drabbas även barnen.

Men om jag får önska något igen, så är det att Löfven tar upp diskussionen om det civila samhället och socialt företagande. Jag önskar också att arbetsförmedlingens verksamhet granskas ordentligt. De historier som nu framträder där arbetsförmedlingen medverkar till lönedumpning – det är inte i sin ordning.

Nå till sist, jag har rensat ogräs och insett att rosorna aldrig varit så makalöst fina. Det är dags, precis som Hallandsbloggens Gerry skriver att tala ur skägget.

Så Woldarski? Du tycker att vi kvinnor är vänster för att vi inte vill acceptera lägre löner? Trots att du skriver som en gud kan jag inte låta bli att hålla med Sommerstad. Din bild stämmer inte med verkligheten och frågan är när du tar i skolfrågan?

Media (tack Sebastian): DN1DN2DN3SVT1SVT2SVDGP.


3 kommentarer on “Hur kan det glappa så på arbetsmarknaden?”

  1. […] som skrivit: Helena Ericson, Johan Westerholm, Martin Moberg, Ulf Bjereld, Peter Johansson, Peter Andersson, Tokmoderaten, Kent […]

  2. Hej Helena!

    Mitt namn är Magnus och jag arbetar som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen. Vi prenumererar på blogginlägg som handlar om Arbetsförmedlingen.

    Det ämne du tar upp är mycket viktigt att belysa. En myndighet som Arbetsförmedlingen får inte gå in och styra i överenskommelser om löner.
    Det finns olika ekonomiska stöd som en arbetsgivare kan få vid en anställning. Nystartsjobb och Lönebidrag är två exempel. Lönen som den anställde ska ha ska motsvara nivåer enligt kollektivavtal i branschen. Den arbetssökande förhandlar om lönen med sin arbetsgivare precis som i en vanlig anställning.

    Signaler om att Arbetsförmedlingen fastslagit lönenivåer i anställningssamanhang är därför allvarligt och bör absolut utredas. Arbetsförmedlingen har en skyldighet att kontrollera att de beslut vi fattar också grundar sig på att arbetsgivaren följer, t.ex. lönenivåer i kollektivavtal. Vi tycker att det är viktigt att vara öppna med på vilka grunder våra beslut fattas.

    Med vänlig hälsning
    Magnus, arbetsförmedlare

    • parkstugan skriver:

      Hej Magnus på Arbetsförmedlingen,

      Får jag först gratulera er till alla de kompetenta och duktiga arbetsförmedlare som jag vet att ni har. De finns många goda exempel på människor som blivit lyfta av er och som kommit tillbaka. Men, det finns också ett starkt behov av intern kontroll. Här skulle jag kanske titta lite närmare på praktikplatser och hur uppföljning sker av arbetsförmedlares uppdrag. Om jag – som är utanför – förstått det hela rätt kan det leda till ett prestationsbeteende som leder till regelbrott – fast det inte var avsikten.

      Tack för att du läst mitt inlägg.

      Helena


Lämna en kommentar