Det goda framtida livet

Varför tänker vi så mycket på framtiden? Det Anders Borg fokuserade på var frågan; Hur klarar vi jobben? Inte hur stimulerar vi tillväxten. Frågan är om det är det enda som vi ska fokusera på? Den ekonomiska tillväxten? Handlar det inte också om att fokusera på människovärdet och göra vårt samhälle mer tillgängligt för alla?

I minglet igår träffade jag på ett par tolkar med rosa t-shirt. På framsidan läste jag ” Tolka mig rätt” och jag funderade länge. Vad menas? Är det kommunikation eller är det en fråga om något annat. Dialogpoliser eller?

Men det handlade även om rätten till människovärde. Precis som Pastor Jackson sa idag. Om rätten att inte vare en del av det ekonomiska prioriteringsprogrammet. LO hade i morse ett seminarium som diskuterade om den nuvarande modellen var passiviserande eller förgörande. Att bli arbetslös eller växa in i arbetslöshet är ett nytt utanförskap. Ett utanförskap som är nedbrytande.

Precis som det är för handikappade att inte ha rätt till hjälpmedel. Utan istället bli kategoriserade.

Människans frihet – att få drömma om det goda smultronlivet, är en grundläggande humanistiskt rättighet. Precis som Lena Sommerstad, idag sa på ett frukost möte. Rätten till det goda livet.

Det är något helt annat än vad Borg förmedlar. Trots att prognosen bedöms som positiv finns ingen direkt uttalad vilja att bidra till ett ökat människovärde. Istället hör jag det dolda budskapet. I Grekland har regeringen sänkt de offentlig anställda lönerna med 10 procent och 5 procent har fått gå från sina jobb. Eftersom Borg tidigare har berättat att det även behövs i Sverige, så funderar jag

Vilket liv får vi med en borgerlig regering?

Läs också mina Netrots kamraters inlägg idag. Även om det inte just nu handlar om detta.

jamställdhetsanden

hogbergtanker

martinmoberg



Lämna en kommentar