VU föreslår en som inte tiger

Ordvitsar är livet. Ni vet de där klassiska som ”-Det var värst vad många som seglar i sommar. – Ja det är rena (m)ast-psykosen.” Ungefär så har jag upplevt de senaste dagarna. Socialdemokraterna har dominerat (m)edia. VU har beslutat att föreslå Stefan Löfven som partiordförande. Tänk att ha gått från att företräda ett intresse till ett annat. Undrar hur vår partiordförande kommer att uppleva det och vilka frågor som av naturliga skäl kommer att få andra svar.

Mitt intryck av Stefan Löfven är att han är en svensk som inte tiger. Mina förhoppningar är att han kommer att driva folkets röst och det är bra. Vi behöver någon som för vår talan och absolut någon som förstår hur arbetslivet ser ut. Däremot finns det flera frågor som jag skulle vilja ställa och få belyst – om inte förr så gärna i arbetet med programkommissionen.

1. Hur tror ni (partiordförande med ledning) att världen ser ut i folkets ögon? 

Kanske en fråga som är svår att besvara. Jag vet det knappt själv. Min fråga är ställd utifrån ett perspektiv att fler har gjort någon form av klassresa. Att vi kan se nya sociala mönster där ett stort antal är osynliggjorda idagens debatt. Eller för synliggjorda (tänker på barn som har ADHD).

2. Hur upplever ni att valfriheten påverkat friheten för olika grupper i vårt land?

Kanske det här också är en för stor fråga, men jag tror att ni har en helhetsbild. Med detta menar jag att valfriheten påverkat våra sociala mönster – eller är på väg att göra det. De som kan välja och de som inte har möjligheten. El, sj, apoteket, utförsäljning av offentlig egendom allt har lett till att grupper i samhället ställts mot varandra. Eller annorlunda uttryckt idag förväntas du födas med doktorshatten. Kanske det också är på det sättet att många får jobba så pass hårt att de inte hinner välja och därmed får betala oskäligt höga priser. Här menar jag att vi socialdemokrater inte tillräckligt värnat människans frihet och att valfriheten blivit ett slags fängelse.

3. Hur ser Sveriges samarbete med EU ut imorgon och om ett år?

Här har jag hört att vår partiordförande är Pro EU. I vår förening är merparten av kvinnorna mot EU. Det gäller även ett stort antal män. Därför skulle det glädja mig om någon gärna Socialdemokraterna förklarade hur vi ska undvika att bli Spanien, Italien och inte minst undvika att sälja ut våra pensioner. I Norge har man en fond för pensioner. De har marknadsmässiga villkor för att investera. Är det en väg att gå?

4. Hur viktig är frågan om en rättvis lön på arbetsmarknaden? 

Det vore roligt om folk behandlades som om de kunde något och inte som en moderat person sa SVT forum – okunniga i frågan. Min tro är helt enkelt att folk tack vare informationen vet mer och snabbare om vad som händer. Iallafall de som har.

Som vanligt har jag fler frågor. Men jag nöjer mig med dessa och konstaterar att det är (efter att ha träffat Löfven i Almedalen) skönt att ha en som inte tiger. Jag hör redan hur debatten kommer att formas och övriga låter.

Välkommen och grattis!

Bloggat: Peter Högberg om S We Can, Annika Högberg om en ny partiordförande idag, Tokmoderatenmed sin synvinkel på Löfven, Martin Moberg om medias agerande, Röda Berget har fler frågor kring arbetslinjen, Johan Westerholm om att nordkorea får vänta, Marta Axner om att det är ett val som kan ena partiet

Media(tack peter): AbAb2Ab3Ab4ExpExp2Exp3Exp4DNDN2DN3DN4DN5SvDSvD2SvD3SvD4SVTSVT2,SVTdebattSVTdebatt2SRSR2GPGP2ETC.

Mer hittar du på NetRootsIntressantSAPPolitometernÖppna kriskommissionenBloggar.seNyligen


4 kommentarer on “VU föreslår en som inte tiger”

  1. […] Roger Jönsson (s) – En käftsmäll som heter duga och socialdemokraternas framtid Parkstugan – VU föreslår en som inte tiger Martin Mobergs betraktelser – Stefan Löfven ett bra val med tanke […]

  2. M. E. skriver:

    Jaha, och euro- eller sjävmordspakten då? Aldrig i livet att jag röstar på ett parti som leder till regering med (S), jag röstar hellre (M)! Vilka förrädare!

  3. […] som skrivit: Ulf Bjereld, Peter Andersson, Johan Westerholm, Helena Ericson, Martin Moberg, Martin Moberg, Lena Sommestad, Tokmoderaten, Tokmoderaten, Carola Andersson, Leine […]

  4. […] Media: Ex, Ex2, Ex3, Ex4, Ex5, Ex6, Svd, Svd2, Svd3, Svd4, Svd5, Svd6, HD, Dagen, Skånskan, Lt, Folket, VbF, Ekot, Ekot2, Ekot3, Ekot4, Ekot5, Ekot6, Blogg: Mattias, Gullvi, Stefan, Leif, Adam, Heléne, JämlikhetsAnde, Bo, Bror, Peter, Marta, Johan, Parkstugan, Högberg, Annika, Enn, Carola, Göran, Ann-Sofie […]


Lämna en kommentar