SAAB i konkurs – en effekt av passiv politik?

Idag har det skett. SAAB är begärt i konkurs. Jag undrar om statsministern kommer att ta upp det i sitt jultal idag. För många är det som nu undrar över den nya moderata passiva politiken. Så här skriver moderaternas partisekreterare tillsammans med riksdagslemodeten från Flen idagens Eskilstuna kuriren;

”För att bli vår tids folkrörelse måste vi vara närvarande i människors vardag.”

Visst det kan man nu lugnt konstatera. En SAAB-anställd säger så här:

”Det blir inte riktigt den jul som Fredrik Almqvist, 36, hoppats på. I 16 år har Saab Automobile varit hans arbetsgivare. Nu begärs företaget i konkurs.
– Ursäkta uttrycket men det var en jävla julklapp det här. Det var inte den presenten man hoppats på, säger han till GT.se. ”

Om och om igen påminns hundratusentals människor om den förda politikens konsekvenser. Unionen skriver så här:

”- Regeringen måste säkerställa att det finns resurser till det utvecklingsarbete som nu behövs i Trollhättan. Med gemensamma krafter kan vi arbeta för ett konkurrenskraftigt näringsliv och nya jobb i regionen, säger Cecilia Fahlberg.”

Det ska bli spännande att få lyssna på statsministerns jultal. Har han några tröstens ord till de som nu står utan försörjningsmöjligheter? Kommer det ett räddningspaket till Trollhättan – eller är det marknaden som själv ska klara detta?

Strukturkriser är svåra att hantera och den stora frågan idag – handlar om människor. Morgondagens frågan om det finns några delar av SAAB som nu får en ny framtid och det historiska perspektivet – hur vi hanterade strukturomvandlingen. Det är inte en ny textilkris, det kan lika mycket vara effekten av en global världs finansiella spel.

English: Victor Muller, Founder and CEO of Spy...

Jag förstår att Muller är förbannad men - hur är det för alla SAAB-anställda?

Saabs galna år:

Mars: Saabs vd Jan Åke Jonsson meddelar att han avgår. Han lämnar sin post den 19 maj och efterträds då av Victor Muller, som går in som tillförordnad vd.

April: Fortsatta ekonomiska problem. Underleverantörer har inte fått betalt och till slut stannas tillverkningen.

Juni: All produktion stannar på grund av materialbrist och obetalda fakturor till underleverantörerna.

Juli: Facket hotar begära Saab i konkurs.

Augusti: Personalen får ingen lön och halvårsrapporten vittnar om en ekonomisk katastrof. Förlusten för årets första sex månader blev hisnande 1,8 miljarder kronor.

September: Bolagets rekonstruktionsansökan avslås av tingsrätten men beviljas senare av hovrätten. Facken begär Saab i konkurs.

Oktober: Rekonstruktören Guy Lofalk begär att rekonstruktionen ska avbrytas. Två dagar senare meddelas att bolaget träffat ett nytt avtal med de kinesiska köparna.

November: GM säger nej till avtalet.

December: Saab begärs i konkurs.

Media: (tack peter) Media: AbAb2Ab3ExpExp2Exp3SvDSvD2DNDN2SVTSVT2SVT3SRGPGP2,

Bloggat: Peter Högberg, tänkvärt om de satsningar (som uteblev) från regeringen. Martin Moberg, om att det är upp till den moderatledda regeringen att agera, Jinge om att M inte kommer att ta sitt ansvar utan skylla på allt och alla

Mer hittar du på Mer hittar du på NetRootsIntressantSAPPolitometernÖppna kriskommissionenBloggar.seNyligen


10 kommentarer on “SAAB i konkurs – en effekt av passiv politik?”

  1. peter horal skriver:

    SAAB har i stort sett gått med förlust varje år de sista 25 åren.är det regeringens fel?

    Oavsett hur bra bilen är/inte är, jag kan inte avgöra det så är sanningen att köparna har ratat SAAB i många, många år.
    Ja det är trist för de som drabbas av konkursen , men den är knappast oväntad.

    hur man än vänder o vrider på detta så är sannibgen den att SAAB var en bil som inte kunderna köpte. SAAB var ett företag som varit en enda stor förlustaffär i många många år. Det är vare sig denna regerings fel eller tidigare Socialdemokratiska regeringars fel

    • parkstugan skriver:

      Jag håller med dig om att det varit en diskussion om SAAB, sedan Wallenberg sålde SAAB till GM. Men, däremot håller jag inte med dig om att SAAB gått med förlust de senaste tjugofem åren. Räknar man lite på det faktiska värdet som GM fått (koncernräntor, finansiella transaktioner och framtida värde på patent) är det århundradets bästa affär.

      Sen är det en fråga om SAAB som varumärke. Är det för litet eller är det för stort?

  2. Andreas skriver:

    Om ett företag inte är kapabelt att gå i pluss – tycker du då att regeringen ska rädda det ?

    • parkstugan skriver:

      Passiv politik, innebär att regeringen valt att inte göra något. Varvskrisen hanterades på ett helt annat sätt och på motsvarande sätt även andra strukturförändringar. Marknaden har misslyckats med mycket. Frågan är om detta är resultatet av finanskrisen eller om det är ett resultat av en strukturomvandling? Om det är ett resultat av finanskrisen, då kanske regeringen borde vara med och fundera på vad som ska göras med delarna. Om det är en fråga om strukturomvandling – då är det i hög grad en fråga om att bygga upp kompetens hos de som nu kommer att behöva anpassa sig till nya yrken. Svar ja, den förda politiken är passiv.

      http://www.unionen.se/Templates/News____65279.aspx

  3. 2000aldrig skriver:

    Om SAAB kunde tala…

    2000aldrig tillägnar dagens lucka i sin adventskalender till SAAB. Här är vad SAAB antagligen skulle säga om SAAB var en person. Frid över SAAB’s minne.

    http://bit.ly/slgo7c

  4. Lars Flemström skriver:

    Att rädda en verksamhet behöver inte vara samma sak som att rädda företaget, som driver aabverksamheten. Man måste också skilja mellan företaget och dess ägare. Mig veterligen har biltillverkningen gått med förlust hela tiden som GM har varit ägare.Att GM ändå har tjänat på SAAB (genom finansiella transaktioner och patent, mm) var mer än jag visste. Frågan är om verksamheten (biltillverkningen) hade kunnat räddas / kan räddas genom ett mer aktivt agerande av Sveriges regering. Om det hade varit möjligt utan behov av stora statliga subventioner under lång tid framöver, borde / bör regeringen agera med aktivt. En nedläggning av verksamheten kommer att bli mycket dyr för skattebetarna. Och då är ju frågan vad som är bästa användning av skattepengarna. Om det fortfarande är möjligt att rädda biltillverkningen, bör konkursen inte vara slutet för verksamheten . Det kan vara billigare för en eventuell ny ägare att köpa de materiella tillgångarna i ett konkursbo än att ta över ett befintligt företag. Om detta har varit avsikten, vilket betvivlas, med regeringens passivitet, bör regeringen bevisa det med ett starkt agerande när konkursen är ett faktum.

  5. Anders Dalstam skriver:

    Angående SAAB konkursen idag. Vår statsministerkandidat blev citerad i DI idag bland annat enligt nedan. Är det någon som kan förklara vad `kunskapsbaserad ekonomi i internationell toppklass` betyder?

    Han citerades:
    ”De resurser som nu frigörs, inte minst i form av erfaren och tekniskt kunnig personal, är en viktig tillgång i omställningen av Sverige till en kunskapsbaserad ekonomi i internationell toppklass”.

    • parkstugan skriver:

      Vi behöver bygga upp en ny infrastruktur. Vi behöver bygga upp en skola som inte längre fungerar och inte minst äldreboenden. Jag kan nog tänka mig fler saker som innebär att fler måste få nya kunskaper. Men, min tolkning får du vänta på tills imorgon.

  6. […] Nyval 2012 sr dn1 svd1 ex ab Läs gärna: annarkia, 1, laakso, humanlabrat, lidköp soc, parkstugan, k&å, 1, integritet, zaramis Tweet {lang: […]


Lämna en kommentar