Vem ska styra demokrater eller marknadsaktörer?

Dagen har varit full av intryck och kretsat kring alla dessa hinder. Inte bara har vi att hantera ett opionstapp som socialdemokrater. Vi har också att hantera den kritik som politiker generellt sett möter.  Vi framstår inte längre som vinnare. Vi gnäller gärna och mycket. Det tycker jag att vi ska sluta med. För vi har alltför många saker att göra. Vi måste börja agera och ge människor hopp. Ett hopp om ett bättre samhälle där samhällskontraktet verkligen gäller.

Samhällskontraktet handlar om att jag betalar skatt och får tjänster utförda för dem. Idag har jag lärt mig att jag betalar mer skatt än någonsin och inte kan räkna med att få det jag betalar för. Privatiseringen har inte lett till en effektivt fungerande offentlig marknad. Snarare tvärtom – det visar åtminstone affären med Carema. Avregleringar till höger och vänster utan urskiljning är inte bra. Det är inger inte förtroende utan verkrar snarare som slöseri med våra skattemedel. Den förda blåbärspolitiken i världen, på EU-nivå och i Sverige är inte längre ett framgångsrecept. Det är en politik som leder till stagnation och garanterat fler framtida fattiga. Särskilt som vi står inför risken att permanenta arbetslösheten.

Vi har strukturella problem. Det första är att utbildningsfrågan, det andra är vår förmåga att se till alla är med i samhället, det tredje är att få acceptans för det nya samhällskontrakt som måste byggas upp från grunden. Detta grundar sig i att våra sociala rättigheter har urholkats. Det har inte bara skett i Sverige. Det sker överallt – men vi är värst när det gäller antalet tappade placeringar.  Vi har gått från att ligga på 6 plats till en 25 plats. Större delen av välfärdssänkningarna har skett genom jobbskatteavdraget, enligt TCO. Det som den borgerliga regeringen infört. Å andra sidan har vi socialdemokrater varit med och försämrat systemet. A-kassan är verkligen en förutsättning för trygghet, precis som Storstad skriver. Men det gäller inte bara Akassan det gäller välfärdstaten som sådan.

Välfärdsstaten är i kris och då inte bara ekonomiska eller strukturella. Det framstår som alltmer klart för mig att dualismen inte är bra. Vi har väljare som i allt högre grad inte vill vara kategoriserade. De vill bidra i sakfrågor men inte till en förd politik som är baserad på en värdegrund. Det senare antagligen som ett resultat av att det hårda tonläge som förs. Men också som ett resultat av de affärer som nu pågår i Europa. Det här är en kris som kommer att kosta röster. Röster iform av antal som går för att rösta. Det är allvarligt.

Vi måste komma ifrån käbblet. Det är inte lönsamt och vi har massor att göra. Det är dags att agera. Agera för jämlikhet, agera för rätten till utbildning – inte bara en gång utan under hela livet. Det ser jag inte att Alliansen driver och jag ser inte heller att Alliansen på allvar tar tag i de frågor som gör att utanförskapet minskar. Ett utanförskap som i hög grad drabbar kvinnor och barn.

Det är dags att börja där vi står och faktiskt göra något. Min fråga är vad du tror att du kan göra? Finns det någon sorts borgerlig tanke med att vi inte längre ska tänka? Är det dags att faktiskt återta det nationella värdet för att kunna bidra till kompromisserna som gör EU starkt?

Dagen har varit intressant och jag har lärt mig mycket. Fler frågor har väckts och jag funderar på om den borgerliga strategin att gå in i sakfrågor och lämna värdefrågorna. Är det så klokt egentligen?

 

European newspaper icon

Image via Wikipedia

 

Bloggat: Westerholm, om snömannen Röda berget  om vikten av delaktighet och att våga stå för sin sak,Peter Andersson om förtroende läs gärna kommentaren om svartmålning

Mer hittar du på NetRootsIntressantSAPPolitometernÖppna kriskommissionenBloggar.seNyligen

Media (tack Peter Högberg) DN / DN2SvD / Aftonbladet / SvD2 / Aftonbladet2 / Expressen /SvD,



Kommentera

